Faze roditeljstva

Mora li trudnica ipak da jede za dvoje

Trudnoća je period u životu žene, kada telo prolazi kroz brojne telesne i hormonske promene. U želji da svojoj bebi osigura sve potebne nutrijente za pravilan rast i razvoj, brojna su pitanja, zablude i nedoumice koje buduće majke imaju

Mora li trudnica ipak da jede za dvoje

Odgovore na najčešća pitanja trudnica potražili smo od Tatjana Stevanović, visokog strukovnog dijetetičara-nutricioniste u specijalističkoj ordinaciji Bebologija.

1. Pojedini nutricionisti preporučuju da se tokom trudnoće i dojenja izbegavaju namirnice koje mogu izazvati alergiju (kikiriki, jaja, kravlje mleko) zbog bebe. Da li je to tačno?

-Tokom trudnoće možete unositi sve namirnice koje ste jeli inače dok niste bile trudne. Izbegavajte samo onu hranu koje vam inače nije prijala ili ste primetili da vam tokom trudnoće ne prija .Može se desiti da vam se tokom trudnoće baš jedu one namirnice koje niste uobičajeno jeli.

2. Da li kafa smeta bebi ako se pije tokom trudnoće?

- Ne. Ali naravno, kao i u svemu treba biti umeren. Jedna šoljica crne (turske) kafe ili dva esperesa u toku dana neće smetati vašoj bebi.

3. Koliko trudnici prija šećer i mogu li da se koriste veštački zaslađivači?

- Što se unosa šećera tiče, glavna preporuka je da ga smanjite. Korišćenjem šećera, vi koristite samo prazne kalorije, koje vam ne čine ništa dobro, već vas mogu, usled preteranog konzumiranja uvesti u gestacijski dijabetes. Ono što svakako treba izbeći je korišćenje aspartama i saharina.

4. Da li je žudnja za određenom vrstom hrane normalna tokom trudnoće?

- Tačan uzrok žudnje za nekom vrstom hrane se ne zna, mada je ona relativno česta u trudnoći. Pojedini stručnjaci kažu da su za to odgovorni hormoni a neki tvrde da su u pitanju isključivo emotivni razlozi.

Tatjana Stevanović, dijetetičar-nutricionista

5. Da li je potrebno da trudnica „jede za dvoje“?

- Naravno da ne treba jesti za dvoje, ali je potrebno povećati kalorijski unos u drugom i trećem trimestru. U drugom trimestu povećajte unos za po 300 kcal (jedna šolja jogurta od 250 ml ima 143 kcal, jedna jabuka ima oko 120 kcal, jedna banana ima 89 kcal) a u trećem trimestru bi kalorijski unos trebalo da bude povećan za 500 kcal dnevno.

6. Može li se uneti dovoljno omega-3 masnih kiselina ako se riba jede nedovoljno i retko?       

- Omega-3 masnih kiselina osim u mesu ribama (losos, tuna, skuša, pastrmka) ima i u orašastim plodovima (orah, lešnik, pistaći), semenkama (seme lana, bundeve), zelenom lisnatom povrću (spanać, zelena salata), kelju i brokoliju. Kao što vidite ne morate se samo ograničiti na ribu. Izaberite namirnice koje volite i na taj način obezbedite dovoljnu količinu omega 3-masnih kiselina.

7. Može li se pojava anemije tokom trudnoće sprečiti samo hranom, ukoliko je trudnica imala dobar nivo gvožđa pre nego što je ostala u drugom stanju?

- Veoma je važno da ishrana u trudnoći bude raznovrsna i izbalansirana. Ovo je period u životu svake žene, kada je zabranjeno bilo kakvo držanje dijete. Gvožđe se najbolje resorbuje iz namirnica životinjskog porekla (crvena mesa, živina, riba) ali ga ima i u namirnicama biljnog porekla (brokoli, karfiol, prokelj, kupus, zelena salata, zelena paprika, pasulj, avokado...). Nivo gvožđa se proverava laboratorijskim analizama koje su česte u trudnoći i ako se primeti snižen nivo gvožđa koji se najčešće javlja u trećem trimestru, ginekolozi obično uvedu suplemente gvožđa sa vitaminom c.

8. Da li je neophodno smanjiti unos soli ili je potpuno izbaciti iz upotrebe?

- Ukoliko nemate problem sa povišenim krvnim pritiskom ili neki problem sa radom bubrega količinu soli nije potrebno smanjivati.

9. Koliko je tačna informacija da tokom trudnoće ne treba jesti svež sir?

- Ono što u trudnoći ne bi trebalo konzumirati jesu nedovoljno termički obrađeno meso, jaja (zbog bakterije salmonele koja se u takvim namirnicama može naći). Meke sireve koji se prave od mleka koje nije pasterizovano (feta, bri, plavi sirevi, kamember) zbog mogućeg prisustva bakterije listerije koja može izazvati prevremeni porođaj ili pobačaj, izbegavajte tokom trudnoće.

10. Koliko kilograma tokom trudnoće mogu dobiti a koliko ću izgubiti nakon porođaja?

- Svaka trudnica je posebna priča ali ono što se može dati kao poželjan porast težine tokom trudnoće je između 9 i 16 kilograma. Većina trudnica tokom prvog trimestra izgubi par kilograma, naročito one koje se bore sa mučninom, a neke i dobiju par kilograma više. To se uglavnom dešava kod onih žena, koje su pre trudnoće bile na dijetama. Kada ostanu u drugom stanju, one se opuste, više ne vode računa o kiličini i vrsti hrane koju pojedu tokom dana, pa dobiju i koji kilogram više. Sve je to normalno i još jednom moram da spomenem, trudnice ne smeju da drže nikakvu dijetu. U toku i neposredno posle porođaja se izgubi između 9 i 11 kg.

V.S.