Faze roditeljstva

Ishrana trudnica: Namirnice bogate vitaminom D

Poznato je da vitamin D igra važnu ulogu u metabolizmu kostiju regulacijom ravnoteže kalcijuma i fosfata. Telo proizvodi vitamin D tokom izlaganja sunčevoj svetlosti, ali se takođe nalazi u masnoj ribi, jajima i obogaćenim prehrambenim proizvodima.

Ishrana trudnica: Namirnice bogate vitaminom D

S obzirom na značaj ovog vitamina pitali smo Anu Todorović, nutricionistu, koje su namirnice bogate vitaminom D i koja količina je potrebna, da bismo ishranom obezbedili potrebnu dnevnu dozu.

Ana Todorović, nutricionista 

Koje su namirnice bogate vitaminom D?

- Namirnice bogate vitaminom D su: riba (skuša, pastrmka, sardine, haringe, losos, riblje ulje…), masniji mlečni proizvodi poput putera, pavlake, a mlečni proizvodi se uglavnom i fortifikuju (obogaćuju ) kao i žitarice pa ga većina i sadrži. Izvor vitamina D je i žumance jajeta, pečurke, soja. Ovaj vitamin je došao u fokus kao važan imunomodulator u prethodnom periodu, od kada se pojavio korona virus, iako se i ranije uvek polemisalo o njegovom značaju.

Često čujemo da je trudnicama zabranjeno jesti ribu a vidimo da ona obiluje ovim vitaminom?

- To jeste tačno, a razlog tome je sadržaj žive kako u morskoj tako i u konzerviranoj ribi. Bezbedna preporučena količina je unos ribe dva puta nedeljno i suplementacija ribljim uljem.

Vaš savet trudnicama, kako nadoknaditi ovaj “vitamin sunca” tokom zimskih dana?

- Preporuke bi bile da se svakodnevno na trpezi nađu bar po dve namirnice koje obiluju vitaminom D – svakako su mlečni proizvodi neophodni i dobar su izvor, samo ne treba preterati sa količinama punomasnih mlečnih proizvoda zato što su kalorični i uglavnom slaniji što može napraviti problem sa krvnim pritiskom. Jaja su takođe vrlo značajan izvor i mogu biti zastupljena tri puta nedeljno za doručak ili se mogu dodati u neku čorbu, a ono što je vrlo značajno za imunitet je upotreba pečuraka. Prednost ove grupe namirnica je što su na prvom mestu niskokalorične, izuzetno su hranljive, a mogu se kombinovati na više načina, a deluju i stimulativno i na imuni sistem. Treba ih kupovati isključivo na proverenim mestima, termički adekvatno obrađivati i koristiiti za omlete, kao dodatak sirnim namazima ili ih upotrebljavati kao samostalni obrok uz npr. salatu kada povremeno menjaju meso, a još ukusniji u zimskim danima je potaž od pečuraka, obogaćen sa malo pavlake i komadićima dvopeka (primer obroka sa značajnim udelom vitamina D). Ono što je svakako preporuka kako bi apsorpcija D vitamina bila dobra je šetnja u najtoplijem delu dana, kada ima sunca . Uobičajena je i suplementacija, ali ono što je svakako neophodno pre nego što se sa njom počne je laboratorijska provera koncetracije ovog vitamina u organizmu pa tek onda upotreba suplementa.

Tekst: Vesna Stanimirović