Faze roditeljstva

Mora li trudnica ipak da jede za dvoje

Trudnoća je period u životu žene kad telo prolazi kroz brojne telesne i hormonske promene. U želji da svojoj bebi osiguraju sve potrebne nutrijente za pravilan rast i razvoj, buduće majke imaju brojna pitanja, zablude i nedoumice.

Mora li trudnica ipak da jede za dvoje

Odgovore na najčešća pitanja trudnica potražili smo od Tatjane Stevanović, visokog strukovnog dijetetičara-nutricioniste u specijalističkoj ordinaciji Bebologija.

1. Pojedini nutricionisti preporučuju da se tokom trudnoće i dojenja izbegavaju namirnice koje mogu da izazovu alergiju (kikiriki, jaja, kravlje mleko) zbog bebe.

-Tokom trudnoće možete unositi sve namirnice koje ste jele dok niste bile trudne. Izbegavajte samo onu hranu koja vam inače nije prijala ili ste primetile da vam tokom trudnoće ne odgovara. Može se desiti da vam se tokom trudnoće baš jedu one namirnice koje niste uobičajeno jele.

2. Da li kafa smeta bebi ako se pije tokom trudnoće?

- Ne. Ali, naravno, kao i u svemu, treba biti umeren. Jedna šoljica crne (turske) kafe ili dva espresa u toku dana neće smetati vašoj bebi.

3. Koliko trudnici prija šećer i mogu li da se koriste veštački zaslađivači?

- Što se unosa šećera tiče, glavna preporuka je da ga smanjite. Koristeći šećer, vi unosite samo prazne kalorije, koje vam ne čine ništa dobro, već vas mogu usled preteranog konzumiranja uvesti u gestacijski dijabetes. Ono što svakako treba izbeći jeste korišćenje aspartama i saharina.

4. Da li je žudnja za određenom vrstom hrane normalna tokom trudnoće?

- Tačan uzrok žudnje za nekom vrstom hrane se ne zna, mada je ona relativno česta u trudnoći. Pojedini stručnjaci kažu da su za to odgovorni hormoni, a neki tvrde da su u pitanju isključivo emotivni razlozi.

Tatjana Stevanović, dijetetičar-nutricionista

5. Da li je potrebno da trudnica „jede za dvoje“?

- Naravno da ne treba jesti za dvoje, ali je potrebno povećati kalorijski unos u drugom i trećem trimestru. U drugom trimestu povećajte unos za 300 kcal (jedna šolja jogurta od 250 ml ima 143 kcal, jedna jabuka ima oko 120 kcal, jedna banana 89 kcal), a u trećem trimestru kalorijski unos trebalo bi da bude povećan za 500 kcal dnevno.

6. Na koji način trudnica može obezbediti dovoljan unos omega-3 masnih kiselina ako ribu jede nedovoljno i retko?       

- Omega-3 masnih kiselina, osim u mesu i ribi (losos, tuna, skuša, pastrmka), ima i u orašastim plodovima (orah, lešnik, pistaći), semenkama (lan, bundeva), zelenom lisnatom povrću (spanać, zelena salata), kelju i brokoliju. Kao što vidite, ne morate se samo ograničiti na ribu. Izaberite namirnice koje volite i na taj način obezbedite dovoljnu količinu omega-3 masnih kiselina.

7. Može li se pojava anemije tokom trudnoće sprečiti samo hranom ukoliko je trudnica imala dobar nivo gvožđa pre nego što je ostala u drugom stanju?

- Veoma je važno da ishrana u trudnoći bude raznovrsna i izbalansirana. Ovo je period u životu svake žene kad je zabranjeno bilo kakvo držanje dijete. Gvožđe se najbolje resorbuje iz namirnica životinjskog porekla (crvena mesa, živina, riba), ali ga ima i u namirnicama biljnog porekla (brokoli, karfiol, prokelj, kupus, zelena salata, zelena paprika, pasulj, avokado...). Nivo gvožđa se proverava laboratorijskim analizama, koje su česte u trudnoći, i ako se primeti niži nivo gvožđa, koji se najčešće javlja u trećem trimestru, ginekolozi obično uvedu suplemente gvožđa s vitaminom C.

8. Da li je neophodno smanjiti unos soli ili je potpuno izbaciti iz upotrebe?

- Ukoliko nemate problem s povišenim krvnim pritiskom ili problem s radom bubrega, količinu soli nije potrebno smanjivati.

9. Koliko je tačna informacija da tokom trudnoće ne treba jesti svež sir?

- Ono što u trudnoći ne bi trebalo konzumirati jesu nedovoljno termički obrađeni meso i jaja (zbog bakterije salmonele, koja se u takvim namirnicama može naći). Meke sireve koji se prave od mleka koje nije pasterizovano (feta, bri, plavi sirevi, kamember) zbog mogućeg prisustva bakterije listerije, koja može da izazove prevremeni porođaj ili pobačaj, izbegavajte tokom trudnoće.

10. Koliko kilograma žene tokom trudnoće mogu dobiti, a koliko izgubiti nakon porođaja?

- Svaka trudnica je posebna priča, ali ono što se može dati kao poželjan porast težine tokom trudnoće jeste između devet i 16 kilograma. Većina trudnica tokom prvog trimestra izgubi nekoliko kilograma, naročito one koje se bore s mučninom, a neke i dobiju kilogram više. To se uglavnom dešava kod onih žena koje su pre trudnoće bile na dijetama. Kad ostanu u drugom stanju, one se opuste, više ne vode računa o količini i vrsti hrane koju pojedu tokom dana, pa dobiju nekoliko kilograma. Sve je to normalno i, još jednom moram da spomenem, trudnice ne smeju da drže dijetu. U toku i neposredno posle porođaja izgubi se između devet i 11 kilograma.

V.S.